Az első szerződés alatt (kezdő pozícióban) folyami hajókon többet lehet keresni, mint óceánjárókon. Ennek egyik oka a magasabb alapfizetés, és az, hogy arányaiban kevesebb folyami hajó van a piacon, mint óceánjáró, miközben az igény óriási Európa ilyen módon történő felfedezésére. Emiatt a vendégek jóval többet fizetnek egy folyami hajós 7 napért, mint pl. a Karib-tengeren.
A munka is picit kevesebb folyami hajón, több a szabadidő, ám a szerződések is némileg hosszabbak. Lehet szerencséd, ha pl. egy Budapesten is kikötő hajóra kerülsz, bár sokak akkor érzik jobban magukat, ha a kristálytiszta vizű karibi partokon, strandokon lehetnek. Gyakran beszélnek munkahelyi unalomról, az évtizedekig változatlan munkahelyekről, munkatársakról.
Gondolj bele, mekkora mázlista lehetsz: eldöntheted, hogy egyik szerződésedet egy háromcsillagos karibi hajón töltsd, a következőt egy dunai folyamin, aztán Földkörüli útra tudsz menni egy ötcsillagos hajóval, utána éttermi vezetőként dolgozni egy folyón Franciaországban, végül egy luxusjachton tripla pénzért, aztán egy görög szállodában Food and Beverage igazgatóként – mindezt kis szerencsével 5-6 év leforgása alatt. Ennyit az egyhangúságról! Milyen messze vagy ettől? Beszélsz angolul vagy németül?